• Jonna Clæsøe

Infografik og dens overlegen styrker

Opdateret: 27. jul.

Informationsgrafik – i daglig tale "infografik" – bruges ofte, når et komplekst budskab skal kommunikeres. Billeder siger, som bekendt mere end 1000 ord, og det gælder i høj grad også for infografikken!



Et godt eksempel er den næsten legendariske "grønne bølge" som flere politikere fremviste under Corona pandemien. Den var så informativ og effektiv i sit budskab, at den er gået over i historien.

I dagene optil det historiske pressemøde den 11. marts 2020, havde der været flere forsøg på at forklare befolkningen, at opsporing og karantæne ikke længere var nok i kampen mod Covid-19. Men det lykkedes ikke rigtigt. Så kommer Magnus Heunicke kommer på banen med en graf. Pludselig forstår alle, hvad der vil ske, hvis smitten for lov til at brede sig. Vi forstår det, ved blot at kaste et blik på et stykke papir. Det er god videndeling og viser efter min mening infografikkens totale overlegenhed!


På tegnestuen designer jeg meget ofte infografikker til kommunikationsopgaver for mine kunder. Netop fordi de er så fantastiske til at give blikfang, overblik og forståelse. De kan bruges på utallige måder og så kan de også gøres meget dekorative!


Se evt. også min indlæg om Design af piktogrammer til Vestforbrænding.

Der har infografikken også en suveræn hovedrolle!









Infografik bliver meget ofte anvendt i de designløsninger jeg laver. De er nemlig geniale til at opnå opmærksomhed og til at give overblik i et komplekst indhold.

I designløsningen til Vestforbrænding, hvor opgaven bl.a. var at designe 45 unikke letgenkendelige piktogrammer, har de en meget central kommunikations rolle i samspil med farvesystemet. Nu kan du måske huske, at du har set dem på din skraldespand derhjemme, på genbrugsstationen eller på affaldsspanden ved bytorvet? :)



Seneste blogindlæg

Se alle