Ja, jeg ved det. Du kender naturligvis til det, men har bare liiige glemt, hvad det det dækker over – ikk? Eller er du mon én af de heldige, som arbejder med denne udviklingsmetode i dit arbejde?
Design Thinking er gevaldigt oppe i vælten i disse tider, så i fald du lige trænger til en kort reminder, så kik med her.

At tænke som en designer...
Design Thinking er en designudviklingsmetode der oprindelig kommer fra designbranchen (der af navnet - surpriise). Flere af de store virksomheder i verden har fået leveret designløsninger fra de store designbureauer ud fra denne metode og jeg selv har samarbejdet med mange af dem, så jeg kender processen til tåspidserne!
For mig at se, er metoden faktisk ren logik (kan jeg tillade mig at sige det), når man skal udvikle et design eller en ydelse til en kunde. Fordi kort sagt, så handler metoden om, at sætte sig 100% ind i målgruppens sted og blive ved med at lave forbedringer, teste på målgruppen, analysere, lave nye forbedringer, teste på målgruppen, analysere ect. indtil produktet er så optimalt som muligt. Altså en iterativ problemløsningstilgang, som der meget ofte kommer innovative idéer ud fra.
I dag praktiserer jeg stadig denne metode. Det er derfor jeg taler om strategisk kommunikation – altså at kommunikere med omtanke ved at kende sin målgruppe i detaljen!
Der er mange måder, at få denne dybe indsigt i sin målgruppe. Man kan købe dyre rapporter, men man kan også spørge dem. Jeg tilbyder fx brugerinterviews, som altid giver mange gode guldkorn til den kommunikationsplan der ligger forud for kommunikationsaktiviteterne.
Er du blevet nysgerrig på at læse mere om Design Thinking? Så kik fx med her:
Comments